Vad ska man tänka på som företagare för att nå framgång? Hur kan Apple fortsätta att skörda så stora framgångar fastän de bara släpper en marginellt förändrad mobil varje år? Hur ger man sitt varumärke trovärdighet och inger förtroende hos andra?

karria%cc%88rI dagarna lanserades Apples nya iPhone, den sjunde generationen, något det skrivs om i en artikel i Dagens Nyheter. Det har bara gått ett år sedan den senaste telefonen lanserades men resan fortsätter konstant. Bakom det hela ligger givetvis ett gediget marknadsföringsarbete där det goda ryktet föregår lanseringar och folk blir som galna. Nu kanske inte alla kan bli ett företag som Apple, men startar man eget kan man ta sig ett par genvägar för att nå framgång. Enligt grundaren av Runkeeper är dessa de bästa tipsen:

Försök att förutse trender. Skapa ett Twitterkonto och kommunicera med kunderna, det skapar tillit och förtroende om man gör det på ett bra sätt, samtidigt som man kan vara snabb på bollen när det kommer till trendriktningar och strömningar. Annat att tänka på är att ta betalt för det man erbjuder, men på rätt sätt. Detta kan vara genom att addera något som kunden själv anser ger mervärde och blir motiverad att betala för. Sedan se till att skapa en produkt för användaren, som inte stänger ute eller exkluderar den målgrupp/de man faktiskt vill nå. Mer om detta kan man läsa om i denna artikel i tidningen Café.

Sedan skadar det verkligen inte att visa även för andra att man har certifierade system och vet vad man sysslar med, då kan systemcertifiering med Intertek Semko vara ett steg i rätt riktning för att inge förtroende inte bara för kunder och omvärlden men även för de egna medarbetarna.

Lär dig mer om att starta eget

För dig som går i tankar på att öppna ditt egna företag är det en bra idé att läsa mer om detta på bland annat Verksamt.se. Det är en sida som är ett samarbete mellan Bolagsverket, Tillväxtverket och Skatteverket, för dig som funderar på att starta, ska starta, redan driver, vill utveckla eller ska avveckla ett företag. Här kan du registrera företaget, skapa affärsplan, läsa på och delta i workshops och seminarier kring ämnet.