Uppförandekoden är olika i olika kulturer – något som kan vara bra att tänka på om du reser mycket i ditt jobb.

 

Kabinväska från Resväskor.se

Kabinväska från Resväskor.se

Reser du mycket i jobbet? Då kan det vara bra att införskaffa smarta resprylar, köp kabinväska, sköna reskläder och bra hörlurar för att det ska bli ännu enklare att stå ut med väntan vid gate, i flygplanet och sedan vid väskbandet när flygningen är över. Men se till att du vet om de olika uppförandekoder som gäller i landet du besöker – det är inte minst viktigt om du reser som tjänsteman och vill få en affär i lås.

 

Att tänka på när du reser eller är med kollegor

 

I Svenska Dagbladet går det att läsa om hur det svenska sättet att hälsa på har förändrats de senaste tio-tjugo åren. Vi kramas mer än förut, skakar mindre i hand. Men vår hälsningskultur väcker häpnad hos vissa som tycker att svenskar ser ut som om vi skulle hata att kramas. Nu har till exempel en dansk borgmästare att det ska kramas mindre på arbetsplatser och har faktiskt utfärdat ett kramförbud på jobbet. Så hur ska man egentligen tänka kring detta med att krama kollegor?

Kram, kindpuss eller handslag – olika i olika kulturer

Forskning visar att kroppskontakt kollegor emellan kan ha en positiv inverkan på hur vi presterar på jobbet. En styrkekram efter en tuff dag eller en kram i hälsning får oss att känna oss nära varandra. Men inte alla uppskattar att komma för nära en kollega utan känner att den fysiska integriteten bli kränkt. Sverige är som nämnt känt för att ha blivit ett extremt kraminriktat land, något som förvånar flera utländska besökare med tanke på så privata vi är i övrigt jämfört med i många andra kulturer runt om i världen. I Frankrike och Italien kindpussas det och i många andra länder är det mer vanligt med ett handslag.

Det som är bra att tänka på när du kramar någon är att känna av om personen du kramar faktiskt lutar sig in och kramar tillbaka eller är stel som en pinne. Om det inte finns någon ömsesidighet ska man kanske inte krama just den personen. Speciellt chefer har ett ansvar för att vara inkännande kring detta. Det är även okej att fråga om det är dags för en kram eller om det snarare passar sig bättre med ett handslag. Så är det gruppkram på jobbet igen? Bäst att faktiskt fråga först. Alla känner sig inte bekväma med detta.