Inkommande samtal är en del av vardagen för alla företagare. Kunder ringer för att göra beställningar, ställa frågor eller tala om pågående projekt. Ibland kan det dock kännas svårt att hålla reda på alla samtal. Vem har ringt och vem behöver du ringa upp?
Oavsett om ni är ett litet eller stort företag kommer en växel att vara er till nytta. Idag finns dessutom mobilväxel, en lösning som gör att även mobiltelefoner är inkopplade på den vanliga växeln. Det är en praktisk lösning som gör att man kan använda sig av växeln även när man är ute på språng. Vad är då de största fördelarna med att ha en växel? Det kan du läsa om här.
Hantera samtal effektivare
Känner du igen dig i scenariot: Telefonen ringer hela tiden, du svarar på det du hinner men måste be många att återkomma, eller så lovar du att ringa upp. Ibland ställer de som ringer bara enkla frågor. Det här är en stressig tillvaro som gör att det blir svårt att jobba med andra uppgifter. Har företaget en telefonväxel då kan ni ha knappval där kunden kan navigera sig fram och få svar på de vanligaste frågorna. På så sätt minskar inkommande samtal mycket. Ni kan också ha speciella telefonlistor inom företaget. Det gör att ni kan välja den person som har mest kunskap inom ett ämne att svara när det kommer in frågor om just det. Är inte den personen tillgänglig så går samtalet istället vidare till den som är näst mest kunnig och så vidare.
Gå inte miste om kunder
Ponera att en kund ringer upp för att beställa en tjänst. Du har inte tid just då men ber att få återkomma. Det glömmer du dock i ett par dagar. När du äntligen återkommer har kunden redan beställt tjänsten från ett annat företag. En avsaknad av växel kan alltså göra att du förlorar kunder. Om företaget har en växel så kommer det aldrig att hända eftersom samtalet kan slussas vidare. En växel ger dig också möjlighet att direkt manuellt koppla över samtalet till någon av dina kollegor. Det visar att du engagerar dig och bryr dig om kunden.