Nya siffror visar hur årets julhandel kommer slå nya rekord. Hela 23 miljarder kronor kommer att omsättas – vilket sätter en enorm press när det gäller logistik- och lagerlösningar.
Var tredje person handlar mest på nätet när det kommer till att köpa varor både till sig själv och till andra. Med åren har därför julhandeln förflyttats allt längre ut från butikerna till nätet, och det ställer en hel del press på att man som näthandel har ordentliga logistiska lösningar när både lager och näthandel är det nya inom normalshopping. Speciellt nu i år då internethandeln väntas öka år växa med tre procent, enligt siffror från Svensk Handel.
Julklappar för 23 miljarder kronor
Något som bland annat Ehandel.se skriver om är hur julhandeln detta år väntas öka med 3 procent, i alla fall enligt den prognos som Svensk Handel nyligen presenterat. I kronor innebär detta att vi kommer handla för 23 miljarder kronor i år vilket är 3 300 kronor per person. För e-handeln innebär detta med andra ord en utmaning: att kunna leverera. Så denna jul har man storsatsat på att lösa det rent logistiska och har skapat 20 000 extrajobb. I ett pressmeddelande säger Svensk Handels vd Karin Johansson att detta kommer ge en bra skjuts i ekonomin och att julhandeln rent faktiskt utklassar många arbetsmarknadspolitiska åtgärder om man talar om att skapa vägar in i arbetslivet. Exempel är julhandelns arbetskraftsbehov en plats för ungdomar att få sin första fot in på arbetsmarknaden.
Lite roliga fakta julprognosen uppger:
- Återförsäljare av smycken, leksaker och böcker får starkast tillväxt
- 1 av 3 konsumenter shoppar julklapparna online.
- 8 av 10 ser glädje i att ge bort julklappar.
- 6 av 10 ser glädje i att få julklappar.