Vad är egentligen konverteringsoptimering och varför vill e-handlare arbeta aktivt med detta? Vilken är svenskarnas favorit bland e-handlarna?
För de allra flesta verksamma på ett eller annat sätt inom e-handel är konvertering viktigt. Med detta uttryck menas att en besökare på din sajt utför en handling som du vill att de ska utföra. Det kan vara att genomföra ett köp eller begära en offert till exempel. Det är inte alltid lätt att få upp procenten av konverteringar själv utan ibland måste en ta hjälp av experter och med konverteringsoptimering aktivt arbeta för att få upp konverteringsgraden.
Fysiska butiker som motor för sajtens tillväxt
I en nyhet på E-handel.se går det att läsa om hur e-handlare i Storbritannien använder fysiska butiker som en motor för tillväxt på nätet. När en butik som endast tidigare funnits online öppnar en fysisk butik ökar alltså den lokala trafiken till deras sajter, och det kan öka rätt så rejält.
Det verkar även finnas synergier mellan de två, det är nämligen så att kunder i analoga butiker väljer varumärken som passar deras värderingar och deras livsstil, något som sedan butiksägare kan trycka på i den digitala versionen av butiken. Sedan är det tyvärr fortfarande så att näthandeln med skor och kläder sänker den fysiska handeln rejält, men kopplas dessa samman på ett sömlöst sätt behöver det inte bli så.
Vilka är då svenska folkets e-handelsfavorit? I Dagens Industri går det att läsa om hur Apotea har röstats fram som den bästa, följt av Adlibris och CDON.
Nätapoteket Apotea är svenskarnas favoritsajt att e-handla från, det visar en konsumentundersökning från PostNord där 6 000 personer har svarat på frågor om näthandel – Expressen