Att använda sig av produktplacering som företag kan få verksamheten att få en boost i rätt riktning. Denna typ av smygreklam förekommer ofta i TV och i filmer genom att företagets klocka syns på handleden på James Bond eller att den senaste BMW:n drar på för fullt i en actionladdad serie. All typ av produktplacering är således reklam som inte egentligen ska utge sig för att vara just reklam, och denna typ av marknadsföring kan vara oerhört lönsam. Häng med så berättar vi mer!
Produktplaceringen har tagit ett steg längre i dagens moderna samhälle, genom att sträcka sig bortom TV- och filmbranschen där den hitintills har gjort störst nytta. Detta genom att placera brandade produkter på mässor och sponsrade event samtidigt som bloggare och influencers också hjälper till att sprida budskapet eller en produkt i redaktionella sammanhang. Produktplacering kan röra sig om både små och stora ting som du till exempel kan inspireras av hos Brand New Profile i deras stora urval.
Tips på hur du placerar dina produkter
Något som allt fler företag har uppmärksammat är vitsen att placera reklam på ett ännu otydligare sätt, vilket brukar kallas undercover marketing. Detta kan till exempel vara när man låter en grupp celebriteter sätta sig på ett café och diskutera hej vilt om en viss produkt eller ett visst varumärke. Det kan även vara att ett företag låter ett annat företag vars anställda är en perfekt målgrupp, ha gratis tillgång till en produkt under lunchen eller fikapauserna, såsom ett mineralvatten eller ett specifikt kaffe.
Idag är produktplaceringens viktigaste plats de sociala medierna, där en stor del av allmänheten spenderar sina lediga stunder. Det är dock viktigt att läsa på om dold marknadsföring och de regler som gäller för att det ska framgå att det rör sig om reklam.
Dela ut produktreklam
En relativt billig och vanlig metod för att låta verksamheten synas offentligt, är att dela ut produktreklam till kunder och anställda, så att övriga människor i deras närhet kan snappa upp budskapet eller bli varse om logotyp, produkter och så vidare. Denna typ av reklam innebär att man som företag trycker upp sin logotype eller sprider ett budskap på en alldaglig produkt som används frekvent. Här följer de vanligaste:
- T-shirts eller tröjor
- Paraplyer
- Nyckelringar
- Isskrapor
- Jackor och ytterplagg
- Pennor
- Godis
- Muggar
Antalet produkter har dock utökat markant och idag kan du hitta nästan vadsomhelst i hög kvalité som du kan trycka upp ett motiv på och sedan dela ut i form av gratis julklappar till kunder och personal.
Ett omdebatterat ämne
Det har förekommit många diskussioner just kring ämnet produktplacering, eftersom det på många sätt inte tydligt framkommer vad som är reklam och vad som inte är det. Därför har också reglerna skärpts hos bland annat bloggare som numera måste visa att det handlar om reklam om det är fråga om produktplacering. Detta kan emellertid vara svårt att bevisa, inte minst när det rör sig om mun-till-mun metoden, där en bloggare eller annan offentlig person blir betald för att prata gott om en produkt eller ett företag utan att det egentligen framkommer att det är ren och skär reklam. Dock har produktplaceringen visat sig vara mycket verkningsfull och metoden har också blivit alltmer accepterad av betraktare och folk överlag.